Äänekosken kirkkosali

Äänekoski

Seurakunnan pääkirkkona on Äänekosken kirkko, muut kirkot: Hietaman kirkko ja Mämmen kesäkirkko. Hautausmaat sijaitsevat pääkirkon ja Hietaman kirkon ympärillä. Parantalassa on yksityinen hautausmaa. Kirkon Olkkari on vapaaehtoiskeskus ja sijaitsee Sammonkadulla. Sammonkadulla sijaitsevat myös Ruokapankin tilat.

ÄÄNEKOSKEN TOIMINTARYHMÄN VUOSI 2023

Kuluneen vuoden aikana toimintaryhmä osallistui Äänekosken Pankkarilla järjestettyihin messuihin ja Eloriehaan. Tapahtumiin osallistumisten ideoinneissa hyödynnettiin kokonaiskirkollista polkumallia, jonka ajatuksen mukaisesti olemme Kristuksen sanoman lähteellä. Kummassakin tapahtumassa toimintaryhmä järjesti Holy Water Barin, josta ihmiset saivat nautittavaksi erimakuisia vesiä. Pankkarilla ihmisiä kohdattiin yli 300 ja Eloriehassa noin 150.

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, katto, Jälleenmyynti, Kauppa

Kuvaus luotu automaattisesti       Kuva, joka sisältää kohteen vaate, henkilö, ruoho, Katos

Kuvaus luotu automaattisesti

Äänekosken toimintaryhmä on halunnut olla rikastuttamassa Äänekoskelaista musiikillista tarjontaa ja onkin omalta osaltaan ollut järjestämässä erilaisia musiikkitapahtumia. Adventtimyyjäisten järjestelyistä toimintaryhmä on vastannut yhdessä lähetyksen kanssa ja hiljaisella viikolla on perinteisesti osallistuttu hiljaisen viikon iltakirkon toteuttamiseen Hietamalla.

Koskelan viihdelaulajat

Toimintaryhmä 2023:

Tarvainen Tarja – seurakuntalaisvalmentaja

Lahti Marjut – työntekijävalmentaja

Kiviranta Irene

Nyrönen Riitta

Oksanen Mervi

Pullinen Jenni

Rautiainen Sinikka

Rossi Jyrki

Tarvainen Riina

Vehmanen-Mäntynen Sari

------------------------------------------------------------------------------

Alla kuva toimintaryhmästä vuoden 2023 alussa Äänekosken kirkossa:

Takarivi vasemmalta Tarja Tarvainen, Irene Kiviranta, Sari Vehmanen-Mäntynen, Riitta Nyrönen, Jenni Pullinen, Mervi Oksanen.
Edessä Jyrki Rossi ja Marjut Lahti.

Ota yhteyttä!

Äänekosken seurakuntakeskuksessa (Vellamontie 1a) papit ovat tavattavissa seuraavasti: Kirkkoherra Elina Tourunen paikalla  torstaisin klo 8-12 ja muina työpäivinä aamupäivisin, ellei muissa tehtävissä. Seurakuntapastori Iiro Lampinen paikalla torstaisin.

Lisäksi yksi papeista päivystää puhelimitse kaikkina viikonpäivinä p. 050 551 3891.

Diakoniatoimistossa päivystys ajanvarauksella keskiviikkona ja perjantaina klo 9-11.

Hietaman kirkon kulkueristi

Siellä se katajan siemen alkoi itää

Isomäen pellon vierellä joskus viime vuosisadalla

Vaan tälle tultaessa oli elämänhalu jo sammunut.

Sieltä sen korjasin, suojaan sateelta kuivettuneen karahkan

Puimalan parvelle odottamaan inspiraatiota

Mihin tuota käyttäisin?

Kului vuosi, toinen, vuosikymmenkin.

Hietaman kyläkirkosta puuttui kulkueristi

Korpelan Seppo sen lupasi valmistaa

Raudasta, kestävän, kauniin kuin lähetyskynttelikkökin.

Vaan kutsui kotiin Luoja

Kuva rististä lähti myös mukaan

Ei jäänyt ideaa, ei kuvaa jälkeen.

Vaan tuosta katajaisen kansan kuvastimesta

Jo aikaa sitten Luoja tiesi ristin syntyvä.

Häneltä sain aatteen, taidon

Tuosta sahaan, tuota höylään,

Tuohon nyöri, tuosta tämmillä sipaisen.

Kuva, joka sisältää kohteen tuli, huonekalu, alue

Kuvaus luotu automaattisesti

Siinä nyt seisoo tyhjä risti

Kiitän Luojaa kun työhön pisti.

Tollonmäellä 02.11.2022

Timo Forsgrén

Seurakuntapastori
Vellamontie 1a