Äänekosken kirkkosali

Äänekoski

Seurakunnan pääkirkkona on Äänekosken kirkko, muut kirkot: Hietaman kirkko ja Mämmen kesäkirkko. Hautausmaat sijaitsevat pääkirkon ja Hietaman kirkon ympärillä. Parantalassa on yksityinen hautausmaa. Kirkon Olkkari on vapaaehtoiskeskus ja sijaitsee Sammonkadulla. Sammonkadulla sijaitsevat myös Ruokapankin tilat.

ÄÄNEKOSKEN TOIMINTARYHMÄN VUOSI 2022

Äänekosken toimintaryhmä on ollut toteuttamassa Hietamalla hiljaisen viikon tiistain iltakirkkoa sekä osallistunut aktiivisesti Hietaman Nuorisoseuran kanssa yhteistyössä järjestettyyn messuun. Hietaman nuorisoseura juhli 100-vuotista taivaltaan vuonna 2022 ja yhteistyö toimintaryhmän kanssa oli oikein onnistunutta. Messu oli mieleenpainuva Hietaman nuorisoseuran viihdeorkesterin säestäessä kansanlaulukirkon hengen mukaisesti.

Kuva, joka sisältää kohteen henkilö, pöytä, sisä, ateria

Kuvaus luotu automaattisesti

Äänekoskella kirkkokahvien järjestäminen on seurakuntalaisten vastuulla. Kirkkokahveista osansa on toimintaryhmä ottanut vastuulleen. Kirkkokahvit ovat mukava kohtaamisen paikka ja rakentavat osaltaan Äänekosken yhteisöllistä jumalanpalveluselämää.

Toimintaryhmä on halunnut tuoda seurakuntaa näkyväksi olemalla osana paikallisia tapahtumia ja niiden järjestämistä. Vuonna 2022 Äänekosken toimintaryhmä osallistui Biotalous- ja juustomessuille ja Eloriehaan. Biotalous- ja juustomessuilla lastenohjaajiamme oli sonnustautuneina kevätpörriäisiksi ja pisteellä oli mahdollisuus osallistua leikkimieliseen kilpailuun, jossa tehtävänä oli tunnistaa seurakunnan eri kiinteistöjä kuvista.  Eloriehassa teemana olivat seurakunta vaalit. Adventtimyyjäiset on myös yksi perinteinen toimintaryhmän toimimisen paikka.  Erilaisiin tapahtumiin osallistuminen toimii ihmisten kohtaamisen paikkana ja sKuva, joka sisältää kohteen puu, ulko, taivas, henkilö

Kuvaus luotu automaattisestieurakuntatyön näkyvyyttä lisäävänä.

Äänekosken toimintaryhmän jäsenet vuonna 2022: Tarvainen Tarja, Oksanen Mervi, Rautiainen Sinikka, Nyrönen Riitta, Kokko Lauri, Kiviranta Irene, Rautiainen Seppo, Ranta-Nilkku Hannele, Valkeejärvi Riitta.

--------------------------------------------------------------------------------

Alla kuva toimintaryhmästä vuoden 2023 alussa Äänekosken kirkossa:

Takarivi vasemmalta Tarja Tarvainen, Irene Kiviranta, Sari Vehmanen-Mäntynen, Riitta Nyrönen, Jenni Pullinen, Mervi Oksanen.
Edessä Jyrki Rossi ja Marjut Lahti.

Ota yhteyttä!

Äänekosken seurakuntakeskuksessa (Vellamontie 1a) papit ovat tavattavissa seuraavasti: Kirkkoherra Elina Tourunen paikalla  torstaisin klo 8-12 ja muina työpäivinä aamupäivisin, ellei muissa tehtävissä. Seurakuntapastori Iiro Lampinen paikalla torstaisin.

Lisäksi yksi papeista päivystää puhelimitse kaikkina viikonpäivinä p. 050 551 3891.

Diakoniatoimistossa päivystys ajanvarauksella keskiviikkona ja perjantaina klo 9-11.

Hietaman kirkon kulkueristi

Siellä se katajan siemen alkoi itää

Isomäen pellon vierellä joskus viime vuosisadalla

Vaan tälle tultaessa oli elämänhalu jo sammunut.

Sieltä sen korjasin, suojaan sateelta kuivettuneen karahkan

Puimalan parvelle odottamaan inspiraatiota

Mihin tuota käyttäisin?

Kului vuosi, toinen, vuosikymmenkin.

Hietaman kyläkirkosta puuttui kulkueristi

Korpelan Seppo sen lupasi valmistaa

Raudasta, kestävän, kauniin kuin lähetyskynttelikkökin.

Vaan kutsui kotiin Luoja

Kuva rististä lähti myös mukaan

Ei jäänyt ideaa, ei kuvaa jälkeen.

Vaan tuosta katajaisen kansan kuvastimesta

Jo aikaa sitten Luoja tiesi ristin syntyvä.

Häneltä sain aatteen, taidon

Tuosta sahaan, tuota höylään,

Tuohon nyöri, tuosta tämmillä sipaisen.

Kuva, joka sisältää kohteen tuli, huonekalu, alue

Kuvaus luotu automaattisesti

Siinä nyt seisoo tyhjä risti

Kiitän Luojaa kun työhön pisti.

Tollonmäellä 02.11.2022

Timo Forsgrén

Seurakuntapastori
Vellamontie 1a