Äänekosken seurakunnan sankarihaudat

Sankarihauta-alueet muistomerkkeineen ovat tärkeä osa suomalaista hautausmaakulttuuria. Sankarihaudat ilmestyivät ensimmäisen kerran Suomen kirkkomaille talvella 1918. Yhtenäinen sankarihauta-alue pyrittiin sijoittamaan arvokkaalle paikalle, mikäli mahdollista lähelle kirkkoa. Sotien jälkeen sankarihautojen valkoisten puuristien rivistöjä alettiin korvata pysyvämmillä hautakivillä tai kiviristeillä. Seurakuntiin perustettiin sankaripatsastoimikuntia ja sankaripatsasrahastoja yhteisen muistomerkin hankkimiseksi sankarihauta-alueelle.

Hautausmaiden ystävät ry. ja sen toiminnanjohtaja, suomalaisen hautausmaa-arkkitehtuurin kehittäjänä tunnettu Ilmari Wirkkala suunnitteli lukuisia sankarihauta-alueita yhdessä poikansa Tauno Wirkkalan kanssa, muun muassa Sumiaisten ja Konginkankaan sankarihauta-alueet.

Sankarihauta-alueet ovat kokonaistaideteoksia. Niiden suunnittelussa on otettu huomioon koko ympäröivä alue, myös maaston muodot, ja pyritty taiteelliseen ja harmoniseen kokonaisuuteen. Muistomerkkien kuva-aiheet voi jakaa kaipauksen ja hyvästijätön sekä tulevaisuuden ja jatkuvuuden teemoihin.

Kaatuneiden Muistotoimikunnan vuonna 1949 tekemässä opasvihkosessa Sankarihaudat annettiin käytännön ohjeita muun muassa sankarihauta-alueista sekä niiden hoitamisesta. Sankarivainajien ja sotiin liittyvien muistomerkkien hoitamisvelvoite kuuluu ensisijaisesti seurakunnille ja kunnille.

Suomessa on yli 600 sankarihautausmaata. Vuonna 2019-2022 aikana käynnistettiin Sankarihautausmaiden perustiedot -hanke.  Hankkeessa olivat mukana Kaatuneitten Muistosäätiö sr, Kirkkohallitus, Museovirasto ja Kuvanveistäjäliitto. Tietolaattahankkeella oli tavoitteena lisätä tietoisuutta Suomen ainutlaatuisista sankarihautausmaista, vaalia sankarivainajien muistoa sekä kohottaa sankarihautausmaiden kulttuurihistoriallista merkitystä. Äänekosken sankarihautausmaiden tietolaatat hankittiin M.J. Paasikivi Oy:n valimolta Lahdesta.

LÄHDE: Sankarihautausmaiden perinne, hoito ja kunnostus, Museovirasto

Äänekosken sankarihauta