Konginkankaan kirkko

Konginkankaan toimintaryhmän Kömin sparraajien vuosi 2022

Kuva, joka sisältää kohteen henkilö, sisä, lattia, ryhmä

Kuvaus luotu automaattisesti

Tässä kuvassa on osa Sparraajista yhdessä tekstiilitaiteilija Riitta Hytönen-Pasasen kanssa. Hänen teoksensa Elämänpuu -ilon sadetta hankittiin seurakunnalle Sparraajien aloitteesta ja se löysi paikkansa kirkon alttaritaulun vierestä. Se oli ollut siinä Kömin Killan yhteistyössä seurakunnan järjestämässä näyttelyssä kesällä 2021.

Kuva, joka sisältää kohteen sisä, pöytä, seinä, henkilö

Kuvaus luotu automaattisestiKömin Killan ja seurakunnan yhteistyö jatkui myös kesällä 2022. Kirkossa ja museossa oli esillä Annikki Varjamon (ent. Vilkman) kuvataidetta Elämänkierto -näyttelyssä. Heinäkuussa järjestettiin myös Vilkmanien aika Konginkankaalla -muistelut. Eero ja Annikki Vilkman (nyk. Varjamo) tekivät monikymmenvuotisen työuran Konginkankaan seurakunnassa. Tilaisuus seurakuntakodilla oli lämminhenkinen ja Vilkmanien perhettä oli iso joukko mukana muistelemassa.

Sparraajien vuosi 2022 on ollut aktiivinen. Ryhmässä on ollut mukana 14 seurakuntalaista sekä työntekijöitä eri yksiköistä. (Nimet ovat tämän kertomuksen lopussa). Kömin Sparraajat on yhdistänyt voimansa niin, että se on samalla Konginkankaan jumalanpalvelusryhmä. Ryhmäläiset osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen omien resurssiensa ja kiinnostuksensa mukaan.

Toimintaryhmässä mukana oleminen tarkoittaa myös sitoutumista suunnitteluun ja toteuttamiseen. On ollut paljon valmistelevia töitä, on ollut juontamista, saarnan valmistusta, villasukkien kutomista, ideointia ja palavereja.

Vuonna 2022 on ollut monia jumalanpalveluksia, joissa Sparraajat ovat palvelleet. Joskus tekstinlukijoina ja ehtoollisenjakajina, joskus vastaten koko jumalanpalveluksen toteutuksesta, keskustelusaarnat ovat olleet merkittävä osa Sparraajien jumalanpalveluksissa. Kimppakirkkoja sumialaisten kanssa toteutettiin 2. Ne ovat olleet hyvää naapuriyhteistyötä, joka myös jatkuu. Tässä kuvassa ollaan Konginkankaan kirkossa. Kiirastorstain messu, Kyläpäivien kirkko, sadonkorjuumessu, virsikirkko, itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus, siinä muutamia jumalanpalveluksia, joissa Sparraajat ovat olleet toteutuksessa mukana.Kuva, joka sisältää kohteen henkilö, lattia, sisä, ryhmä

Kuvaus luotu automaattisesti

Jouluaaton kirkko toteutettiin tänäkin vuonna toimintaryhmänä. Toimintaryhmän vahvuus ja merkittävyys tuli tänä jouluna erityisesti testatuksi, kun työntekijät sairastuivat juuri joulun alla. Jouluaaton hartaus oli suunniteltu ja harjoiteltu yhdessä ja se toteutui Sparraajien voimin ilman pappia.

Kuva, joka sisältää kohteen henkilö, lattia, sisä

Kuvaus luotu automaattisesti

Kuva, joka sisältää kohteen sisä, pöytä, kasvi, seinä

Kuvaus luotu automaattisestiSparraajilla on merkittävä rooli myös Elli Niittylän testamenttivarojen käytön suunnittelussa ja toteutuksessa. Niihin liittyen Sparraajat ovat olleet mukana tekemässä perheiden jouluateriaa, joka on koonnut konginkankaalaisia lapsiperheitä yhteen jo useampana vuonna. Kesällä järjestettiin myös Ellin olympialaiset yhteistyössä Kyläyhdistyksen kanssa Kylätalon pihapiirissä. Paikalla oli keihäsmestari Kimmo Kinnunenkin. Perheiden retki tehtiin kesäkuussa Veijaripuistoon.

Kuva, joka sisältää kohteen henkilö, puu, ulko, maa

Kuvaus luotu automaattisesti

Sparraajat ovat olleet mukana konserttien järjestelyissä. Konginkankaan kirkossa oli mm. Marianne Mäenpään ja Heli ja Veikko Askisen konsertti sekä Duo Luxin konsertti. Köminharjun palvelukeskuksessa on ollut vuoden mittaan vierailukäyntejä.

Toimintaryhmän kokoonpano vuonna 2022:

Valmentajatyöpari työntekijöistä Vivi-Ann Janhonen ja seurakuntalaisista Mervi Oksanen (elokuuhun saakka) ja elokuusta alkaen Merja Vasama.

Jäsenet: Marjatta Huhta, Anneli Kauta-Soljava, Elle Kinnunen, Pentti Kinnunen, Antti Laiho, Tiina Liimatainen, Päivi Leppänen, Timo Pasanen, Eero Polsa, Anne Rautiainen, Erkki Soljava, Annaliisa Sällinen, Ari Vertainen.

Työntekijät: Samuli Kivelä, Riitta Valkeejärvi

Ota yhteyttä!

Pappi Katri Vuojus paikalla tiistaina aamupuurolla tai torstaina klo 9-11 seurakuntakodin toimistosiivessä. P. 050 4677915

Diakoni Jaana Muurikaisen vastaanotto tiistaisin ja torstaisin klo 9-11 seurakuntakodin toimistosiivessä. P. 050 400 6745