Yhteisvastuukeräys

on kirkon jokavuotinen keräys, jonka tuotolla autetaan ihmisiä kehitysmaissa ja kotimaassa.

Lahjoitus alla olevilla tavoilla varmistaa summan ohjautumisen oman seurakunnan keräystulokseksi ja vaikuttaa näin paikkakunnalle jäävään keräysosuuteen.

Lahjoittamaan pääsee vaivattomasti klikkaamalla alla olevaa banneria!

Tai siirtämällä lahjoituksen MobilePayn kautta numeroon 38119.

Voit lahjoittaa myös pankin tilisiirtona, viitenumeroksi 307651:

- Aktia FI82 4055 0010 4148 41

- Nordea FI15 2089 1800 0067 75

- OP FI14 5000 0120 2362 28

Valtakunnalliset tekstiviestilahjoitusnumerot ovat:

Lähetä viesti numeroon 16588 ja kirjoita viestikenttään joku seuraavista sen mukaan, minkä summan haluat lahjoittaa:

APU10 (10€)

APU20 (20€)

APU30 (30€)

APU40 (40€)

Äänekosken keräyksen toteuttamiseen tarvitaan sinuakin! Ilmoittaudu talkoolaiseksi, lipaskerääjäksi tai muuhun hommaan oman alueesi diakoniatyöntekijälle. Heidän yhteystietonsa löydät tästä .

Voit lahjoittaa keräykseen pitkin vuotta (Rahankeräyslupa: Kirkkopalvelujen keräyslupa Manner-Suomessa RA/2020/639, voimassa toistaiseksi.)

Vuonna 2024 Yhteisvastuu keskittyy nuorten elämänhallinnan ja mahdollisuuksien parantamiseen

Yhteisvastuu auttaa haavoittuvimmassa asemassa olevia nuoria. Vuonna 2024 kerätyt varat käytetään syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja heidän mahdollisuuksiensa tukemiseen HelsinkiMission, Suomen ev.lut. seurakuntien ja Kirkon Ulkomaanavun avulla.

Apua kotimaan koulumaailmaan

Yhteisvastuu tarjoaa HelsinkiMission kanssa tukea kotimaan yksinäisille nuorille. Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. Tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä.*

HelsinkiMission School to belong -ohjelma vie avun ja osallistaa koko koulun – aina hallinnon strategioista opettajien ja oppilashuollon ammattilaisiin ja jokaiseen lapseen ja nuoreen saakka. Ohjelmassa mukana oleville oppilaitoksille tarjotaan apuvälineet ja keinot nuoren yksinäisyyden tunnistamisesta ja puheeksi otosta avun tarjontaan.

Yhteisvastuun tuella HelsinkiMissio pystyy myös mahdollistamaan ammatillista keskusteluapua ja vapaaehtoisen tukihenkilön tarjoamaa tukea, jotta nuori voi käsitellä yksinäisyyteen liittyviä ajatuksia ja niiden yhteyttä tunteisiin ja käyttäytymiseen. Jos nuori saa apua, mahdollisuudet hyvään tulevaisuuteen kasvavat merkittävästi.

Koulutusta Ugandan pakolaisasutusalueelle

Kirkon Ulkomaanapu tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia.

Koulutuksen laatua parannetaan opettajankoulutuksella, tarjoamalla psykososiaalista tukea ja opinto-ohjausta sekä mahdollistamalla pääsyä korkeakouluopintoihin yliopistostipendien avulla.

Koulutustyötä tehdään kaikilla tasoilla: varhaiskasvatuksesta perus- ja toisen asteen koulutukseen sekä ammatilliseen koulutukseen. Lisäksi Kirkon Ulkomaanavun hankkeissa on huomioitu erityistä tukea tarvitsevat oppilaat, joille mahdollistetaan erityisopetusta sekä nopeutettua koulutusohjelmaa, jotta nuoret, joiden koulutie on jäänyt pakolaisuuden vuoksi kesken, voivat kiriä kiinni ikätovereitaan.

Apu menee perille.

HelsinkiMissio

• Noin 20 % tuotoista suunnataan vuosittain valittavaan, vaihtuvaan kohteeseen Suomessa. Vuoden 2024 kumppanina toimii HelsinkiMissio.

Suomen ev.lut. seurakunnat

• Noin 20 % keräystuotosta jää keräävälle seurakunnalle monipuoliseen avustus- ja auttamistoimintaan.

Kirkon Ulkomaanapu

• Noin 60 % keräystuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavun kautta kansainväliseen apuun.

Vuoden 2024 Yhteisvastuukeräyksen kampanja-aika alkaa sunnuntaina 4.2.2023.

YHTEISVASTUUSUKAT

Kudo itsellesi tai kaverille. Voit myös lahjoittaa sukat arpajaisvoitoksi tai myytäväksi, niitä otetaan ilolla vastaan diakoniatoimistoissa.

Yhteisvastuusukkien mallin on suunnitellut Niina Laitinen. Ohjeen löydät tästä.