Kodin siunaus

Sinun turvanasi on Herra, sinun kotisi on Korkeimman suojassa.
(Psalmi 91:9)

Kotia siunaamaan voi pyytää seurakunnan pappia. Rukoushetken voi toimittaa myös joku muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen.

Koti on levon ja kasvun paikka, yhdessäolon ja oman tilan paikka. Kirkollisiin toimituksiin kuuluu myös kodin siunaaminen. Kyseessä on rukoushetki, jossa kiitetään kodista, pyydetään siunausta sen asukkaille ja rukoillaan, että kodissa vallitsisi rakkaus.

Kodin siunaamisen rukoushetken voi toteuttaa monella tavalla. Siunaamisen voi myös yhdistää tupaantuliaisiin tai kotona vietettävään lapsen kastetilaisuuteen, avioliittoon vihkimisen yhteyteen tai muuhun juhlaan.

Kodin siunaamisen rukoushetken kaavaan kuuluu siunauksen lisäksi rukousta, raamatunlukua ja laulua.

Koti siunataan useimmiten muuton jälkeen tai ensimmäistä yhteistä kotia perustettaessa. Myös vapaa-ajan asuntoja tai muita tiloja voidaan siunata.

Mökki iltahämärässä keskellä lumista metsää
Kodin siunaus