Konginkankaan kirkko

050 565 9709 suntio Samuli Kivelä

Videokuvaa kirkosta ja ympäristöstä

Äänekosken seurakunnan vanhin kirkko valmistui ennen nälkävuosia vuonna 1866. Ison kirkon rakentaminen oli yhteisölle suuri haaste; siihen aikaan Konginkankaalla oli vain 32 taloa. Puutavara kaadettiin kylän metsistä ja kirkon suunnittelijan Jaakko Kuorikosken johdolla konginkankaalaiset pystyttivät itselleen ja tuleville sukupolville kirkon. Se on viimeisiä kansanrakentajien suunnittelemia kirkkoja Suomessa.

Vuosina 1898-99 kirkossa toteutettiin iso korjaus- ja muutostyö, jonka suunnittelusta vastasi lääninarkkitehti K.V. Reinius. Tuon korjaustyön jälkeen kirkon sisä- ja ulkoasu muuttui, kun mm. kumukatto muutettiin kupolikatoksi.  Kirkko sai vaikutteita gotiikasta ja renesanssista. Näin Konginkankaan kirkossa on nähtävissä sekä vanhaa kansanrakentajien kädenjälkeä sekä uudempaa, kertaustyylikirkkosuuntausta.

Kirkon vieressä on v. 1880 valmistunut Lars Henrik Kuorikosken rakentama kellotapuli. Tapulissa on kesäaikaan kahvio.

Kirkkoon mahtuu 550 henkilöä. Kirkossa ei ole wc-tiloja. Lähin wc on lähellä parkkipaikkaa seurakuntakodin lisäsiiven päädyssä.

Induktiosilmukka kattaa kirkon alaosan istumapaikat. Kirkkoon pääsee pyörätuolilla, joskin luiska on jyrkkä ja ahtaahko.

Talvisaikaan kirkossa on usein viileää, mikä kannattaa huomioida pukeutumisessa. Talvisaikaan kirkko on pois jumalanpalveluskäytöstä tammikuun alusta palmusunnuntaihin, jolloin jumalanpalvelukset pidetään seurakuntakodilla.

Kesäaikaan Konginkankaan kirkko palvelee tiekirkkona. Konginkankaan kirkon esitteen löydät tästä. Huom: tarkennuksena esitteen tietoihin jossa sanotaan, että 1800-luvun puolivälissä alettiin Konginkankaalle puuhaamaan kirkkoa ja että lähimmät kirkot olivat Saarijärvellä ja Viitasaarella. Sumiaisissa oli kuitenkin lähin kirkko, vanha kirkko oli rakennettu jo vuonna 1802.

Konginkankaalla jumalanpalvelukset 1.1. alkaen pääsiäiseen asti srk-kodilla.

Katso tästä YouTube-videokuvaa Konginkankaan kirkosta!

Induktiosilmukka Induktiosilmukka

Messu

Pyhäpäivän teema: "Pyhän Hengen odotus"
Äitienpäivä
Pappina Elina Tourunen ja musiikissa Markku Aho
Messun jälkeen äitienpäiväkirkkokahvit seurakuntakodissa

Messu ja Kaatuneitten muistopäivän kunniakäynti

Pyhäpäivän teema: "Pyhän Hengen vuodattaminen"
Helluntai ja Kaatuneiden muistopäivä
Pappina Elina Tourunen ja musiikissa Vivi-Ann Janhonen
Messun jälkeen kunniakäynti sankarihaudalla. Puheen pitää Marjatta Huhta.
su 2.6. klo 13.00 -15.00

Suvilaulukirkko

Pyhäpäivän teema: "Katoavat ja katoamattomat aarteet"
Seurakunnan yhteinen suvilaulukirkko - lauletaan kesäisiä virsiä ja lauluja..
Pappina Katri Vuojus ja musiikissa Vivi-Ann Janhonen
Muissa palvelutehtävissä Merja Vasama, Sirkka Kupsu, Anneli Kauta-Soljava ja Erkki Soljava.
Mehutarjoilu.

Messu

Pappina Katri Vuojus ja kanttorina Tommi Kurtti.

Kirkkotie 5, 44400 Konginkangas

Messu (Laaja 4 konfirmaatio)

Messussa konfirmoidaan Laaja 4 ripariryhmä. Pappina Elina Tourunen ja kanttorina Juhani Hintikka, avustajina nuorisotyönohjaaja Kirsi Hintikka, kesätyöntekijä Akusti Väisänen sekä leirin isoset.

Messu (Keimiö konfirmaatio)

Messussa konfirmoidaan Keimiön Ripariryhmä. Pappina Elina Tourunen ja kanttorina Juhani Hintikka.

Messu

Pappina Katri Vuojus ja kanttorina Vivi-Ann Janhonen.

Messu

Pappina Elina Tourunen ja Kanttorina Juhani Hintikka.