Sana sinulle

 

Kevät

Kapea kivinen polku kaartaa kohti kallioista rantaa ja menneiden kesien muistot rasahtelevat askelten alla. Äkillinen rapina varvikossa kertoo jonkin pienen kulkijan sujahtavan piiloon. Varhaisen aamun aurinko hajottaa maiseman ylle hiipineen usvan.

Lumi väsyy soljuvaksi kevään lämmön kosketuksesta ja talvea kumartaneet puut ojentelevat tuulen ravistamia oksiaan taivasta kohti. Väistyvän lumen alta paljastunut kuohkean tuoksuva maa on lupaus versoavasta uudesta elämästä. Pian ilmestyy pieni hento varsi, joka arastellen ja tunnustellen puskee valoa kohti.

Puiden syksyllä luovuttamat lehdet lehahtavat tuulenpyörteen innostamina keväiseen tanssiin. Vuosituhansien kokemusta äänettömästi jylisevä kallio säilöö ahnehtien auringon lämpöä ja talven otteesta vapautuvat aallot pyyhkivät vuodenaikojen karaisemaa rantaa.

Puiden hennosti vihertävistä oksistoista kiirivä lintujen sirkutus yltyy riemukkaaksi Luojan kiitosvirreksi. Kevään herääminen on kuin Kristuksen ylösnousemuksen ja sen myötä meidän tulevan taivasilomme vertauskuva.
 

Niin vähän pieni siemen kaipaa, vain palan multaa, vesitilkan,
vain valoa maan syvään tummuuteen.

Ja siellä siemen todistaa, kun syntyy luopumisen ihme:

Tie elämään vie kuolemalla, tie kukkimaan vie juurtumalla,

ja kypsä taipuu korjuuaikaan.

Niin vähän Luojan kylvö kaipaa,
vain sydämeni kylvömaaksi,

hän kasteen suo ja valon Hengellään.

Niin omakseni kaiken saan,

saan Herran luopumisen ihmeen:

Hän elämän toi kuolemalla,

ja Kristukseen nyt juurtumalla

näin sydän kypsyy korjuuaikaan.

-Virsi 947

Kaija Niskala
Kanttori

Kirkon kulmilta -kolumni

 

Minä tarjoan teille tulevaisuuden ja toivon

Jeremian kirjassa Jumala lupaa meille tulevaisuuden ja toivon. Tämä sanoma on hyvä kuulla juuri tänään. Konfliktit ja sodat tulevat päivittäisessä elämässä meidän eteen uutisissa. Hamasin terrori-iskut Israeliin ja Israelin kostotoimet Gazassa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja sen kohta jo kaksi vuotta jatkuneet seuraukset. Epätietoisuus sabotaasista kaasuputkeen ja tietoliikennekaapeliin Itämerellä. Puhumattakaan niistä konflikteista, jotka jäävät näiden kaikkien varjoon. Jemenin vuosia jatkunut konflikti. Syyrian sisällissota, joka on jatkunut jo yli kymmenen vuotta ja jossa satoja tuhansia ihmisiä on menettänyt ja edelleen menettää henkensä. Kaiken tämän keskellä meiltä unohtuu, että Jumala on luvannut meille tulevaisuuden ja toivon.

Uutisten keskellä ja sosiaalisessa mediassa meille syötetään informaatiota, jossa toinen osapuoli on paha ja toinen on hyvä. Meidän oletetaan ottavan kantaa ja asettuvan jollekin puolelle. Useissa konflikteissa kuten Venäjän hyökkäyksessä Ukrainaan on se tilanne, että toinen osapuoli on aloittanut konfliktin ja toinen ainoastaan koettaa puolustaa omaa maataan. Monissa konflikteissa tilanne ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. On konflikteja, joissa sanotaan uskonnon olevan syypää. Pohjois-Irlannissa sanottiin että konfliktia käytiin katolilaisten ja protestanttien välillä. Keski-Afrikan tasavallassa sanottiin, että konflikti on kristittyjen ja muslimien välillä. Yleensä uskonto ei kuitenkaan ole syypää konfliktiin. Syyllistä kannattaa ennemmin etsiä ihmisistä ja heidän vallanhalustaan sekä identiteettipolitiikasta, jonka lietsominen on omiaan johdattamaan konfliktiin ja oikeuttamaan väkivalta väärillä olettamuksilla siitä, mitä toinen on.

Suurin kärsijä jokaisessa konfliktissa on siviiliväestö. Ihmiset jotka haluavat rauhaa ja vakautta elämäänsä, mutta jotka joutuvat elämään konfliktin keskellä epätietoisuudessa. Kaiken tämän epätietoisuuden keskellä on usein liian helppoa tehdä toisista yleistyksiä. Näillä yleistyksillä koetetaan oikeuttaa väkivalta ja vihapuhe. Työssäni olen huomannut, että kun ihmiset kohtaavat, niin yleistykset väistyvät. Kun kristityt ja muslimit tai juutalaiset ja muslimit kohtaavat niin he oppivat tuntemaan toisen ihmisen, lähimmäisen. Vaikka uskomme eri tavoin, niin meillä on samoja unelmia ja toiveita. Näiden unelmien ja toiveiden varaan on hyvä rakentaa keskinäinen kunnioitus ja yhteisymmärrys.

Siksi ajattelen, että Jumalan lupaus meille tulevaisuudesta ja toivosta on tärkeä. Kaikkien konfliktien keskellä ja maailman mustavalkoisuuden keskellä me voimme avoimin mielin oppia toinen toisiltamme ja todeta, että vaikka olemme erilaisia, niin meitä yhdistää toivo paremmasta huomisesta. Ja sen Jumala on meille Jeremian kirjassa luvannut.

Kirjoittaja on äänekoskelaislähtöinen rauhantyöhön erikoistunut pastori Aaro Rytkönen

 

Sana sinulle, ole hyvä. Hetken hiljentyminen vuoden jokaiselle pyhäpäivälle.