Konginkankaan kirkko

050 565 9709 suntio Samuli Kivelä

Videokuvaa kirkosta ja ympäristöstä

Äänekosken seurakunnan vanhin kirkko valmistui ennen nälkävuosia vuonna 1866. Ison kirkon rakentaminen oli yhteisölle suuri haaste; siihen aikaan Konginkankaalla oli vain 32 taloa. Puutavara kaadettiin kylän metsistä ja kirkon suunnittelijan Jaakko Kuorikosken johdolla konginkankaalaiset pystyttivät itselleen ja tuleville sukupolville kirkon. Se on viimeisiä kansanrakentajien suunnittelemia kirkkoja Suomessa.

Vuosina 1898-99 kirkossa toteutettiin iso korjaus- ja muutostyö, jonka suunnittelusta vastasi lääninarkkitehti K.V. Reinius. Tuon korjaustyön jälkeen kirkon sisä- ja ulkoasu muuttui, kun mm. kumukatto muutettiin kupolikatoksi.  Kirkko sai vaikutteita gotiikasta ja renesanssista. Näin Konginkankaan kirkossa on nähtävissä sekä vanhaa kansanrakentajien kädenjälkeä sekä uudempaa, kertaustyylikirkkosuuntausta.

Kirkon vieressä on v. 1880 valmistunut Lars Henrik Kuorikosken rakentama kellotapuli. Tapulissa on kesäaikaan kahvio.

Kirkkoon mahtuu 550 henkilöä. Kirkossa ei ole wc-tiloja. Lähin wc on lähellä parkkipaikkaa seurakuntakodin lisäsiiven päädyssä.

Induktiosilmukka kattaa kirkon alaosan istumapaikat. Kirkkoon pääsee pyörätuolilla, joskin luiska on jyrkkä ja ahtaahko.

Talvisaikaan kirkossa on usein viileää, mikä kannattaa huomioida pukeutumisessa. Talvisaikaan kirkko on pois jumalanpalveluskäytöstä tammikuun alusta palmusunnuntaihin, jolloin jumalanpalvelukset pidetään seurakuntakodilla.

Kesäaikaan Konginkankaan kirkko palvelee tiekirkkona. Konginkankaan kirkon esitteen löydät tästä. Huom: tarkennuksena esitteen tietoihin jossa sanotaan, että 1800-luvun puolivälissä alettiin Konginkankaalle puuhaamaan kirkkoa ja että lähimmät kirkot olivat Saarijärvellä ja Viitasaarella. Sumiaisissa oli kuitenkin lähin kirkko, vanha kirkko oli rakennettu jo vuonna 1802.

Konginkankaalla jumalanpalvelukset 1.1. alkaen pääsiäiseen asti srk-kodilla.

Katso tästä YouTube-videokuvaa Konginkankaan kirkosta!

Induktiosilmukka Induktiosilmukka

to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain iltamessu

Jeesus asetti ehtoollisen - kiirastorstaina kristikunta kokoontuu yhteiseen pöytään. Juhani Hintikka, Marjatta Huhta ja Kömin Sparraajat, Katri Vuojus.
pe 29.3. klo 15.00

Kristuksen kuolinhetken rukoushetki

Rukoushetkessä palvelevat Katri Vuojus, Merja Vasama ja Tommi Kurtti.

Pääsiäismessu

Aurinko tanssii, halleluja! Jeesus on noussut haudastansa!
Pääsiäismessussa iloitsemme ja kiitämme. Palvelemassa Katri Vuojus, Merja Vasama, Vivi-Ann Janhonen ja gospelryhmä

Messu

Hyvän paimenen sunnuntaina messussa pappina Katri Vuojus ja kanttorina Kaija Niskala.
su 21.4. klo 16.00 -18.00

Perheitten iltamessu

Iltamessun toteutuksessa Rauhanyhdistys. Pappina Juho Kamula Jyväskylästä, kanttorina Juhani Hintikka.
ti 23.4. klo 8.00

Kirkkotie 5, 44400 Konginkangas

Siivous ja viimeistelytyöt (Kongink. hautausmaan haravointitalkoot)

Konginkankaan hautausmaan haravointitalkoot , aloitetaan aamupuurolla klo.8. ja päätteeksi keittolounas n.klo.12. Mukaan hanskat ja iloinen mieli, tervetuloa!

Messu

Äitienpäivän messussa pappina Elina Tourunen, kanttorina Markku Aho.

Messu ja Kaatuneitten muistopäivän kunniakäynti

Helluntain messussa pappina Elina Tourunen, kanttorina Vivi-Ann Janhonen. Messun jälkeen kunniakäynti sankarihaudalla.